TeknoDesign Forum | Download | Program | Crack | Full


 
AnasayfaKapıTakvimSSSAramaÜye ListesiKullanıcı GruplarıKayıt OlGiriş yap

Paylaş | 
 

 Yararlı BilgiLer

Aşağa gitmek 
YazarMesaj
BoystaR
Co Admin
Co Admin
avatar


<b>Cinsiyet</b> Cinsiyet : Erkek
<b>Mesajlar</b> Mesajlar : 274
<b>Nerden</b> Nerden : Adana


MesajKonu: Yararlı BilgiLer   Salı Mart 02, 2010 6:34 pm

24 SAAT KESINTISIZ YOL YARDIM TELEFONLARI

Alfa Romeo
Telefon: 0800 211 41 22 - 0212 274 44 90

Audi
Telefon: 0212 335 04 00 - 0800 211 04 31

BMW
Telefon: 0212 694 34 34

Citroen
Telefon: 0542 240 11 38

Ford
Telefon: 0800 211 40 76 - 0212 267 26 26

Honda
Telefon: 0800 211 61 65 - 0212 263 27 38

Hyundai
Telefon: 0800 211 31 70 - 0212 216 43 45

Lada
Telefon: 0216 410 38 82

Land Rover
Telefon: 0212 676 32 32

Mazda
Telefon: 0800 211 40 92

Mercedes
Telefon: 0212 872 41 15

Nissan
Telefon: 0216 397 39 38

Opel
Telefon: 0800 211 40 26 - 0212 274 74 47

Peugeot
Telefon: 0212 292 26 26

Renault
Telefon: 0800 211 41 00 - 0212 282 54 80

Skoda
Telefon: 0800 211 41 06 - 0212 275 01 21

Mitsubishi
Telefon: 0216 377 17 77

Tofaş Fiat
Telefon: 0800 261 85 50 - 0216 410 45 28

Toyota
Telefon: 0800 211 61 66 - 0212 233 31 45

Volkswagen
Telefon: 0800 211 08 70 - 0212 335 04 04

Volvo
Telefon: 0800 211 61 80 - 0212 233 32 57

Hasar durumunda yapmanız gerekenler

Oto hasarlarında istenen belgeler:


1. Poliçe fotokopisi

2. Kaza zaptı aslının karakol tasdikli sureti (kazanın ne şekilde olduğuna dair resmi makamlarca düzenlenmiş kaza raporu)

3. Alkol raporu ifade tutanakları

4. Görgü tespit tutanağı

5. Sürücü ehliyet fotokopisi

6. Hasarı görüntüleyen fotoğraflar (eksper tarafından çekilir)

7. Rehinli ve ipotekli araçlarda bankadan alınacak daimi mürtehin (DM).

8. Aracın ruhsat fotokopisi

9. Vergi kimlik fotokopisi

Hırsızlık hasarlarında istenen belgeler:

1. Çalınma Başvuru Tutanağı

2. Bulunamadı Yazısı (aracın bulunup bulunmadığına dair yazının
alınabilmesi için çalıntı tarihinden itibaren 30 gün geçtikten sonra
"asayiş şube müdürlüğü oto bürosu"na verilmek üzere şirketimizce tanzim
edilen yazının teslim alınarak, araç bulunamadı ise bulunamadı
yazısının alınması)

3. Aracın Faturası, Taşıt Alım Beyannamesi ve Makbuzları, Taşıt Pulu, Makbuzları vs.

4. Çalıntı Ruhsatı (aracın bulunamadığına dair Oto Masası'ndan alınan
yazıların aracın kayıtlı bulunduğu Tescil Büro Müdürlüğü'ne teslim
edilerek, eğer varsa ruhsat üzerinde bulunan haciz, rehin ve tedbir
gibi her türlü kaydın sildirilmesi, vergi dairesi kaydının kapatılması
ve "çalıntı" kaşesi basılmış tescil belgesinin alınması gerekmektedir.)

5. Poliçe Aslı ve Ödeme Makbuzları

6. Oto Asıl ve Yedek Anahtarı

7. Vekaletname


Yangın hasarlarında istenen belgeler:

1. Poliçe fotokopisi

2. Vergi dairesinden borcu yoktur yazısı

3. Aracın vergi pulları

4. Rehinli ve ipotekli araçlarda bankadan alınacak DM

5. Muvaffakatname aracın ruhsatı

6. İtfaiye raporu

7. Görgü tespit tutanağı, ifade tutanağı

8. Hasarı görünütleyen fotoğraflar

9. Savcılıktan takipsizlik kararı.

Zorunlu trafik sigortası hasarlarında istenen belgeler:

1. Poliçe fotokopisi

2. Kaza zaptı aslının karakol tasdikli sureti (Kazanın ne şekilde olduğuna dair resmi makamlarca düzenlenmiş kaza raporu)

3. Veraset ilami

4. Vukuatlı aile nüfus kayıt örneği

5. Defin ruhsatı / vefat muayene tutanağı

6. Gelir durumunu gösterir belge

7. Vefat eden kişi emekli ise, emeklilik dışı geliri mevcut olduğu taktirde bu geliri gösteren resmi belge.

Tedavi hasar anında istenen belgeler:

1. Poliçe fotokopisi

2. Kaza zaptı aslının karakol tasdikli sureti (Kazanın ne şekilde olduguna dair resmi makamlarca düzenlenmiş kaza raporu)

3. Yapılan tedaviye ilişkin kati doktor raporu / hastane raporu yaralı adına düzenlenmiş,

4. Tedavi giderlerini belirten fatura asılları (ilaç faturaları, reçete ve ilaç küpürleri )

5. İş görememezlik durumlarında süreci gösteren doktor raporu

6. Tazminat doğrudan tedavinin yapıldığı sağlık kuruluşuna ödenecek ise
kazazedenin yapılan tedavi ile ilgili masraflarının sigorta şirketince
hastaneye ödenmesi konusunda yazılı izni.


Sürekli sakatlık hasar anında istenen belgeler:

1. Poliçe fotokopisi

2. Kaza zaptı aslının karakol tasdikli sureti (Kazanın ne şekilde olduğuna dair resmi makamlarca düzenlenmiş kaza raporu)

3. Daimi sakatlık oranını gösterir kati hastane heyet/doktor raporu

4. Gelir durumunu gösterir belge.

Kasko yaptırılırken dikkat edilecek hususlar

1. Fiyatın öncelikli tercih olarak dikkate alınmaması
gerekir. Hasarı en çabuk ve eksiksiz ödeyen firmaların tercih edilmesi
gerekir.

2. Poliçede belirtilen araç değerinin, aracınız yeni ise anahtar teslim
fiyatıyla, kullanılmış ise piyasa fiyatıyla aynı olmasına dikkat
edilmesi gerekir.

3. Ferdi Kaza Sigortası ve İhtiyari Mali Mesuliyet Sigortası'ndan
verilen teminatlara ve ödenecek prime dikkat edilmesi gerekir. Piyasada
primi düşük göstermek amacıyla bu teminatlar düşük tutulur.

4. Poliçedeki genel ve özel şartların iyi okunması gerekir. Grev,
lokavt, deprem, sel gibi teminatların bulunup bulunmadığının kontrol
edilmesi gerekir.

5. Teminatlar dışında dikkat edilmesi gereken diğer bir konu ise
primlerin ödeme tarihleri. Çünkü poliçede yazılı tarihlerden itibaren
15 gün içinde prim taksidi ödenmediği takdirde, sigorta teminatı
durduruluyor. Bu tarihten sonra meydana gelecek hasarlar ise ödenmiyor.

6. Prim taksitleri acentelere veya şirketlere elden yatırıldığında karşılığında mutlaka makbuz alınması gerekir.

7. Poliçenin enflasyona karşı endeksli olup olmadığına dikkat etmek gerekir.

8. Hazine müsteşarlığı tarafından her üç ayda bir belirlenen ve
şirketlere bildirilen araç kasko değeri esas alınarak, kasko
poliçesinin düzenletilmesi gerekir.

9. Kaza sonrası yapılması gerekenler:

a. Kaza sonrası otomobiller hareket ettirilmeden ilgili trafik
şubelerine haber vermek ve trafik polislerinin zabıt tutmalarını
beklemek gerekir (Eğer kaza bölgesinde trafik şubeleri yerine jandarma
varsa, jandarmalar zabıt tutar).

b. Alkol muayenesi yapılması gerekir.

c. Sürücünün kazanın meydana geldiği yerden veya tutanaklar tutulduktan
ve araç tamirhaneye çekildikten sonra sigorta şirketlerine haber
vermesi gerekmektedir.

d. Bu işlemler sonrasında sigorta şirketi hasarın bedel tespiti için
eksper gönderir. Eksperin hasar tespit çalışmaları sırasında hasar
dosyasının tamamlanması ve para alınabilmesi için tutulan tutanağın
tasdikli örneğini, alkol muayenesi örneğini ve aracın ruhsatının
fotokopilerini temin etmesi gerekir.

e. Aracınızın hasarlı durumunu gösteren fotoğrafları olması gerekir.


Taşıt kredisi için talep sahibinden başvuruda istenilen belgeler

Şahıslar için:


Nüfus Cüzdan Fotokopisi
İkametgah Belgesi (Veya adına düzenlenmiş Telefon, Elektrik, Su Faturası)
Gelir Beyanı (Maaş Bordrosu, Vergi Levhası veya Emekli Cüzdanı)
İmza Beyanı (Noterden)


Firmalar için:

Vergi Levhası
İmza Sirküleri
Ticari Sicil Gazetesi
Faaliyet Belgesi
Son Altı Aya Ait Kar-Zarar Bilançosu (Vergi Dairesi veya YMM Onaylı)

Not: Kefiller için de aynı evraklar geçerlidir.

Araç muayenesi ile ilgili önemli bilgiler

- Araç muayenesi Karayolları muayene istasyonlarında
yapılır. Avrupa yakasında HALKALI muayene istasyonu , Asya yakasında
GÖZTEPE / MERDİVENKÖY muayene istasyonu.
- Araç muayenesi zamanı geldiği anda yapılmalıdır. Zamanının geçmesi durumunda herhangi bir cezai işlem yoktur.
- Araç, muayenesiz olarak polis kontrolünde görünürse polisin aracı bağlama yetkisi vardır.
- Araç muayenesi zamanından 10 - 15 gün önceden yapılması tavsiye edilir, daha önce de yapılabilir.

Araç muayene süreleri
- Otobüs, Kamyon, Kamyonet, Taksi, Arazi Taşıtı (ticari grup) 1 YIL
- Traktör 3 YIL
- Diğer tüm araçlar 2 YIL

Plaka değişimini gerektiren durumlar ve yapılacak işlemler

- Başka bir ilden bulunduğu ile nakil olarak gelmesi durumunda
- Plakaların eskimiş olması halinde
- Plakaların çalınması veya kayıp edilmesi durumunda plaka değiştirilme zorunluluğu vardır.
Yukarıdaki işlemler için ilgili trafik durumlarında veya ilgili trafik müşavirliklerine başvurunuz.

Yurt dışından araç alınırken hangi işlemler yapılmalıdır?

- Yurt dışından araç almak isteyenlerin mutlak suretle vergi mükellefi
olması gerekmektedir. Geçerli bir sebep olmadığı sürece sadece bir araç
getirilir.Araç bulunduğu tarihte bir yaşında olması gerekmektedir.

- Yurt dışında yaşayan vatandaşlarımız kesin dönüş işlemlerini yaparlar ise yine o tarihteki bir yaşındaki aracı getirebilirler.

- Yukarıdaki her iki şekilde de araç yurt dışından teslim alınarak yurt içindeki ilgili gümrüğe teslim edilir.

- İlgili gümrükte gerekli işlemler tamamlanarak, plakanın teslim
edileceği trafik bürosuna başvurularak tescil işlemleri tamamlanır.

Hangi bilgilerin ruhsata işletilmesi gerekir?

Araç üzerinde yapılan herhangi bir değişiklik 2918 sayılı Karayolları
Trafik Yönetmenliği'nde belirtilen şartlar çerçevesinde olmak
zorundadır. Bu kanun çerçevesinde aşağıdaki örneklerde olduğu gibi
değişiklikler yapılamaz. Ruhsata işlenmez.
- Orijinal ve TSE belgesi olmayan renkli cam.
- Aracın ön tamponuna takılan ön muhafaza demirleri.

Türkiye'de trafik müşavirlerini temsil eden kurum ve kuruluşlar

İstanbul'da 40 yıla yakın süredir "Kara Nakil Vasıtaları Müşavirleri
Derneği" adı altında faaliyet gösteren dernek 2002 yılında "İstanbul
Nakil Vasıtaları İş Takipçileri Esnaf Odası" adı altında esnaf odası
olarak faaliyetini sürdürmektedir.Her türlü şikayetinizi veya
isteğinizi bu odaya bildirebilirsiniz. Diğer illerdeki dernek
çalışmaları devam etmektedir.

Dernek Ünvanı: İstanbul Kara Nakil Vasıtaları Müşavirleri Derneği
Oda Ünvanı: İstanbul Nakil Vasıtaları İş Takipçileri Esnaf Odası
Adres: Cihannuma Mah.Abbasağa Sk. Saadet Ap. N:4/6 Beşiktaş/İstanbul
Telefon: 0 212 227 04 90 (PBX) - 0 212 261 50 34
Faks: 0 212 227 06 83


Özürlü kişilerin araç alımında izleyeceği işlemler

Özürlü kişiler yeni çıkan kanunla 5 yıl içerisinde birkereye mahsus
vergi muafiyetli araç alabilirler. Ancak aracı dilediği zaman satabilir.

Gereken Evraklar
- Tam teşekküllü hastaneden sağlık kurulu raporu.
- H sınıfı sürücü ehliyeti.
- Sakatlığa bağlı techizat ve faturası.
- Araç tadilat projesi.
- Araca gerekli tadilat yapıldıktan sonra evraklarla birlikte trafik bürosuna veya trafik müşavirinize başvurunuz.

Ticari araç kullanma belgesi nasıl alınır?

Kamyon, kamyonet, çekici, minibüs, otobüs, taksi vb. araçları kullananlar bu belgeyi almak zorundadırlar.
Bu belge ilgili şoförler cemiyetinden aşağıdaki evraklar tamamlandığında verilmektedir.

Şahıslar için: İkametgah, nüfus sureti, 8 adet resim, sürücü belgesi aslı
Şirketler için: Faaliyet belgesi, imza sirküleri, maaş bordrosu, 2 adet resim, sürücü belgesi

Otomobilinizin kış bakımı

V Kayışına dikkat!
Yaz aylarında genişleyen V kayışı, özelliğini kaybeder. Kayışı germeniz
mümkünse gererek kullanın, aksi takdirde kayışı değiştirmek gerekir.
Çünkü gevşek kayış şarjı etkiler, vantilatörün devir daimini
yavaşlatır. Dolayısıyla otomobilin sağlıklı çalışmasını etkiler.



Antifrizi mutlaka ölçtürün.
Radyatör sistemindeki suyun donmaması için antifriz kullanılmalıdır.
Soğutma sistemini korozyona karşı korumak için yaz-kış kullanılması
gereken antifriz, kışın soğutma sisteminin donmasını önler.



Hava filtresine bakın.
Kış mevsiminden önce hava filtresini kontrol etmek, temizlemek veya kullanılmayacak durumdaysa değiştirmek gerekir.



Fıskiyeleri ayarlayın.
Camı temizlemeye yarayan fıskiyeler sudaki kireç nedeniyle zamanla
tıkanabilir. Fıskiyelerin uçlarını bir iğne yardımı ile açabilirsiniz.



Silecekleri kontrol edin.
Ön cam sileceklerinin kış ayarlarının zorlu koşullarında iyi performans
göstermesi için aşınmışsa değiştirilmesi gerekir. Yazın bunaltıcı
sıcaklarında silecekler çabuk aşınmış olabilir. Silecekleriniz
aşınmışsa, kendiniz de kolayca değiştirebilirsiniz. Böylece yağmurlu ve
karlı havalarda görüşünüz önemli ölçüde artar.



Lastiklerin diş derinliklerini kontrol edin.
Otomobilin yola tutunmasını sağlayan lastiklerin diş derinliğinin 3
mm'nin altına düşmemesi gerekir. Eğer kışın karlı yollarda kaymak
istemiyorsanız,mutlaka lastiklerinizi kontrol ettirin.



Elektrik sistemini gözden geçirin.
Kışın havadaki nem ortamının artmasıyla, buji kabloları ve distribütör
kapağındaki çatlaktan nem girebilir. Bu da otomobilin çalışmasını
engeller. Onun için elektrik sistemini kontrol edin.



Periyodik bakıma rağmen yağa sık sık bakın.
Periyodik bakımların dışında kışa girmeden önce motor yağının mutlaka
kontrol edilmesi gerekir. Uzun süre kullanılan yağ, motoru koruma
özelliğini kaybeder.



Silecek suyunu ihmal etmeyin.
Alkol içermeyen uygun bir cam silecek sıvısı, cam yıkama sistemini sıfır dereceye kadar donmaktan koruyabilir.



Kışın rezistansa ihtiyacınız daha fazla.
Arka camdaki buharlaşmayı önleyen rezistansın kontrol edilmesi, eğer
herhangi bir problem varsa onarılması veya değiştirilmesi gerekir.



Üşümemek için kalorifere baktırın.
Kış mevsimi öncesinde kalorifer ve klima bakımının mutlaka yapılması
gerekir. Klimalı otomobillerde polen filtresi değiştirilir. Kalorifer
hortumları kontrol edilir.

Otomobil kullanırken nelere dikkat etmeliyiz?

"Lastiklerinizi her kullanımdan önce kontrol edin.",
"Sileceklerinizi her sene değiştirin.", "Her hafta otomobilinizin
elektrik sistemini kontrol edin." gibi basma kalıp cümleler dışında
bakalım neler var otomobillerin dünyasında.

1) Eğer çok hafif bir yağmur çiseliyorsa, sileceklerinizi son hızda çalıştırmayın.

2) Yağmur durduktan 1 dakika sonra bile silecekleriniz hala çalışıyor konumda olmasın.

3) Eğer arka camınızda buğulanma oluyorsa, arka cam rezistansını
çalıştırın. Çünkü o düğmenin asıl fonksiyonu budur. (İyi bir şoför, önü
kadar aynı zamanda arkasında da neler olup bittiğini bilen kişidir)

4) Otomobilinizin ön ve yan camları yağmurlu havalarda buğulanabilir.
Böyle bir durumda otomobilinizin havalandırma sistemini çalıştırın ve
ayarını defrost konumuna getirin. Aracınızın donanımında klima varsa,
yağmurlu havalarda klimayı çalıştırmanız aracınızın camlarındaki buğuyu
çözecektir; çünkü klima aracın içindeki nemli havayı aldığı için içerde
kuru bir hava olmasını sağlar. Ancak klimayı kapattığınız zaman camlar
hızla buğulanacağından sürüş güvenliğiniz tehlikeye düşebilir.

5) Yağmurlu havalarda farlarınızı mutlaka yakın. Böylece camlarındaki
buğuyu çözmeyi akıl edemeyen şoförlerin sizi görme şansı artar, bir
anda sizin şeridinize tehlikeli giriş yapma şansları azalır.

6) Soğuk havalarda ağaç ve köprü gibi bölgelerin gölgesinde kalan alanlarda aşırı buzlanma olur. Bu tip bölgelere dikkat edin.

7) Yolların uzun bir süre kuru kalmasının ardından yolların üzerinde
toz ve otomobillerden akan yağlar birikir. Yağmurun ilk damlalarıyla
birlikte yoldaki toz ve yağ, ıslaklıkla birleşir ve yollar bir buz
pisti kadar kaygan olur. Her zaman yağmurun ilk çiselediği zaman,
bardaktan boşanırcasına yağdığı zamandan daha tehlikelidir.

Cool Otoyol gibi yerlerde araç kullanırken eğer iki şerit birden
değiştirmeniz gerekirse, önce sinyalinizi verin ve ilk şerit
değişikliğini yapın. Geçtiğiniz şeritte bir süre kaldıktan sonra tekrar
sinyal verin ve geçmek istediğiniz şeride yönelin. Çoğu kişi bunu
yapmaya üşenir. Ama bu en güvenli şerit değiştirme yöntemidir.

9) Emniyet kemerinizi takarken, emniyet kemerinin alt kısmının
midenizin değil, kalça kemiğinizin üzerinden geçmesine dikkat edin.
Çünkü kalça kemiğiniz bir kaza esnasında midenize göre daha
dayanıklıdır.

10) Otoyollarda giderken 10 veya daha fazla oluşan araç konvoylarında, öndeki aracı tamponuna yapışarak takip etmeyin.

11) Yine otoyollarda dikkat etmeniz gereken bir nokta "hız
devamlılığı"dır. Otoyollar belli hızlarda gitmeniz gereken yollardır.
Ne daha yavaş, ne daha hızlı. Özellikle bazı sürücüler otoyoldan
çıkacakları zaman daha otoyol üzerindeyken hızlarını azaltmaya
başlarlar. Ve böylece arkalarındaki bütün trafiği tehlikeye atarlar.
Bunun yerine sağ şeride geçtikten sonra yavaşlamak daha doğrudur.
Hızınızı bu şeride geçtikten sonra düşürmeye başlayın.

12) Bir yokuşun sonundaki kırmızı ışıkta duracağınız zaman öndeki
araçla aranızda en az 2 metre boşluk burakın. Böylece önünüzdeki şoför
acemi olduğu için otomobilini kaldırış esnasında kaydırsa bile size
çarpma olasılığı azalır. Her ne kadar sizin hatanız olmasa da, güzel
otomobilinizin mahvolmasını engellemiş olursunuz.

13) Eğer çok şık üstü açık bir spor otomobile sahipseniz sizi kutlarız.
Ama lütfen aracınızın tavanını otoyolda 100 km/s hızla seyrederken açıp
kapamaya çalışmayın. Hızdan dolayı oluşan hava akımı tavanınızı uçurur.


14) Eğer otomobilinizin şoför tarafında havayastığı varsa elleriniz
direksiyonda saat 9:15 pozisyonunda bulunsun, daha aşağıda değil.
Böylece havayastığı yüksek hızla açıldığında bileklerinizin kırılma
olasılığı azalır.

15) Eğer tek elinizle direksiyonu tutuyorsanız yukarıdaki aynı nedenden dolayı elinizi saat 12 değil saat 6 pozisyonunda tutun.

Kullanma kılavuzlarındaki garip açıklamalar!


Yukarıda açıklamaya çalıştığımız "mantık kuralları"nı uygulamamakta
ısrar eden bazı sürücüler vardır. Bunlar genelde düz bir yolda veya
otoyolda giderken sinyallerini açık unutan şoförlerdir. Bu tip şoförler
ve avukatları yüzünden otomobil üreticileri otomobillerin kullanım
kitapçıklarına bazı gereksiz bilgileri koymak zorunda kalıyorlar. İşte
bulardan birkaç örnek:

1) Dikkat! Bir koltukta iki kişiyi tek emniyet kemeriyle bağlamak tehlikelidir. Yaralanabilirsiniz.

2) Dikkat! Yolcu tarafında havayastığı olan modellerde bebeğinizi özel koltuğuyla ön koltuğa ters olarak oturtmayın.

3) Eğer aracınızın kaput kapağı tam olarak kilitlenmezse, araç hareket
halindeyken koparak sizin görüşünüzü engeleyecek şekilde ön cama
yapışabilir


AZ YAKIT TÜKETMENİN PÜF NOKTALARI

Akaryakıt fiyatlarına her geçen gün periyodik olarak gelen zamlar
herkesi canından bezdirdi. Yakıt tüketimini minimuma indirmek elinizde.
Eğer otomobiliniz son günlerde fazla yakıt tüketmeye başlamışsa vakit
geçirmeden servisinizin yolunu tutun. Çünkü birkaç küçük önlemle yakıt
tüketimini kontrol altında tutabilirsiniz.

Tedbirinizi almadan önce otomobilinizdeki onarılması gereken yerler
hakkında teşhisinizi doğru koyun. Bazı basit onarım teknikleri ile
aşırı yakıt tüketiminde tasarrufu kolaylıkla sağlayabilirsiniz. Bütün
iş bunun yöntemini iyi bilmekte yatıyor.

Aracınız fazla yakıt harcıyor mu? Otomobilin konforu, çekişi,
aksesuarlarının nasıl olduğundan önce, belki de ilk sorulan soru bu.
Çoğumuz, süper ama kilometre başına fazlaca yakıt tüketen bir
otomobille dolaşmak istemez. Lüksünün yanında, yakıt tüketimi de
otomobillerin tercih edilirliğini arttırıyor. Öte yandan hep merak
edilen konular, aracın ne kadar benzin yaktığı, eğer fazla yakıyorsa
bunun nedenleri ve yakıt tüketimini en aza indirmenin yolları oluyor.
Örneğin aşağıdaki belirtileri hissettiğinizde, aracınızın fazla yakıt
yaktığını anlarsınız.



Nasıl anlayacaksınız?

• Motorun çekişinde azalma olur.
• Egsoz gazı siyah, göz yaşartıcıdır, benzin kokar.
• Egsoz kuyruk borusu içinde karbon isi oluşur.
• Egsozda patırtılı sesler olur
• Motor soğukken kolay, sıcakken güç çalışır.
• Bilinen miktarda benzinle yapılan kilometrede azalma olur.

Teşhisi doğru koyun

Aracınızın fazla yakıt yakıp yakmadığının tespitini yapmak için, bir
litre benzinle kaç kilometre yol gittiğinizi bilmeniz gerekiyor. Bunun
için yakıt deponuzu, tabanca otomatik olarak yakıtı kesinceye kadar
doldurun. Bu sırada kilometre saatinizi okuyun.

Diyelim ki; 58.500 km.'de olsun belirli bir yol gittikten sonra aynı
istasyonda ve aynı tabancadan yine tabancanın otomatik durmasını esas
alarak deponuzu bir kere daha tam doldurun. Kaç litre benzin aldığınızı
bir kenara yazın. Kilometre saatini tekrar okuyun. Toplam kilometre
58.750 ve deponun aldığı benzin 25 litre olsun.

Şimdi toplam kilometreden, ilk toplam kilometreyi çıkartırsak
(58.750-58.500=250) gittiğimiz toplam kilometre bulunur (250 km). Bunu
aldığınız yakıt miktarına böldüğünüzde (250:25=10) aracınızın bir litre
yakıt ile kaç kilometre yol gittiği ortaya çıkar.

Bir araçta yakıt tasarrufundan bahsetmeden önce, fazla yakıt
harcamasının nedenlerini açıklamak yerinde olur. Aracın fazla yakıt
harcamasının nedenlerini iki grupta toplamak mümkündür. Birincisi
araçtan kaynaklanan kusurlar, ikincisi ise sürücüden kaynaklanan
kusurlar.

Araçtan kaynaklanan kusurlar:
Aşağıdaki tavsiyelerin bir kısmı bakım teknisyeni tarafından
yapılabilir. Ama sizin tarafınızdan yapılabilecek basit onarım ve
bakımlar da vardır. Bu bakımlar kesinlikle rasgele bir tamirciye değil
uzman ve yetkili bir servise yaptırılmalı.
Bu bakım ve kontroller:

1. Motorunuzun ayar ve bakımlarını (her 5.000 km.'de) ve uzman kişilere yaptırın.

Bu ayar bakımlarında;

a- Hava filtresinin temizliğine dikkat edin. Tıkanmış hava filtresi yakıt tüketimini arttırır.

b- Hava filtresini yaz veya kış durumuna göre takın.

c- Distribütör platin ayarını katalog değerine ayarlatın. Değerinde olmaması yakıt tüketimini arttırır.

d- Akümülatör ve bağlantı kablolarının bozukluğu motor verimini düşürür. Değerinde olmaması yakıt tüketimini arttırır.

e- Bujilerin arızalı ve ayarsız olması yakıt tüketimini yüzde 10 arttırır.

f- Karbüratörün bakımın yaptırın.

g- Rölanti devri katalog değerinde olmalı. Yüksek devir yakıt tüketimini arttırır.

h- Bakım teknisyeninizin, rölanti devri ayarını gaz analiz cihazı ile yapılmalı.
Sıkı ve tutukluk yapan bir gaz pedalı yakıt tüketimini artırır.

2. Fren balataları ayarsız ve sıkı ise tekerlek dönüşü zorlanır. Yakıt tüketimi artar.

3. Debriyajın kaydırması yakıt tüketimini arttırır.

4. Ön düzen ayarlarını her 10.000 km.'de bir kontrol ettiren.

5. Lastik havaları uygun basınçta olmalıdır. Havası az olan lastikte yuvarlanma güç olduğundan yakıt tüketimi artar.

Sürücüden kaynaklanan kusurlar:

Sürücü aracı kullanırken aşağıdaki hususlara dikkat ettiğinde daha az
benzinle daha çok kilometre yapabilir. Öncelikle az benzinle çok
kilometre gitmenin yolu sabırdan geçer sözünü unutmayalım. Eğer ekonomi
sizin için ön plandaysa aşağıdaki önerilerimizi dikkatlice uygulayın.

1. Önünüzdeki aracı çok yakından takip etmeyin. Zira devamlı olarak
aracınızı frenler ve gazlarsınız. Bu durum ilave benzin pompalanmasına
neden olur. Ani fren ve ardından gaz basmak yakıt tüketimini yüzde 5
arttırır.

2. Şehirlerarası yolda en verimli hız 80-90 km. arasındadır. 90 km.'nin
üstünde her kilometre yakıt tüketimini yüzde 1 arttırır. Son vitesteki
90 km.'lik hız yaklaşık 3.000-3.300 motor devrine eşittir. Diğer
viteslerde de motorunuzu 2.750-3.000 devirler arasında çalıştırın
(Bunun için takometreden faydalanın).

3. Motorunuzun harareti (ısısı) yakıt tüketimini etkiler.

a- İlk hareketten önce motorun ısınması için en fazla 30 saniye bekleyin. Fazla ısınmasını beklemek yakıt tüketimini arttırır.

b- Ancak şehirlerarası yola çıkarken, hareket göstergesinin normale yaklaşmasını bekleyin.

c- Kışın motorunuzun çok soğumaması için radyatör önünü gazete kağıdı ya da benzeri bir şeyle kapatın.

d- Soğuk motorda yakıt sarfiyatı fazladır. Motor tam ısınmadan yapılan
yolculuklardan (özellikle kısa mesafelerden) kaçının. Böyle durumlarda
aracınız yüzde 25 daha fazla yakıt harcar.

4. Yakıt deponuzun hatalı doldurulması yakıt tüketimini arttırır. Deponuzu doldururken aşağıdaki noktalara dikkat edin.

a- Deponuzu mümkünse pompanın yavaş hızı ile doldurun.

b- Depo hiçbir zaman ağzına kadar doldurulmamalı.

c- İmkanınız varsa sabah veya akşamın geç saatlerinde deponuzu doldurun.

d- Depoyu daima dolu bulundurun. Çünkü az benzinde buharlaşma daha fazladır.

e- Özellikle dizel motorlu araçlarda, günlük iş bitiminden sonra depoyu kaliteli motorinle doldurun.

f- Bir istasyonun pompasına yanaştığınızda pompanın para kısmının bilhassa sıfırlanmasına dikkat edin.

g- Aracınızın motoru hangi benzine göre uyarlanmışsa (süper-normal-kurşunsuz) ona göre benzin kullanın.

h- Yakıt deponuzun kapağı kilitli tip olmalı.
Sayfa başına dön Aşağa gitmek
Kullanıcı profilini gör
 
Yararlı BilgiLer
Sayfa başına dön 
1 sayfadaki 1 sayfası

Bu forumun müsaadesi var:Bu forumdaki mesajlara cevap veremezsiniz
TeknoDesign Forum | Download | Program | Crack | Full :: Genel Konular :: Motorlu Araçlar-
Buraya geçin: